«ام اس» احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که افزایش اندک احتمال ابتلا به برخی سرطان های خاص در افراد مبتلا به ام اس وجود دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)تیمی از محققان دانشگاه رن فرانسه می‌گویند: «این موارد بدخیم شامل سرطان‌های مثانه، مغز و دهانه رحم هستند.»

«امانوئل لیری»، نویسنده این مطالعه، گفت: «افراد مبتلا به ام اس برای نظارت بر ام اس تحت تعداد بیشتری آزمایش قرار می‌گیرند که احتمال تشخیص بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد. ما به ارتباط بین برخی از انواع سرطان و بیماری ام اس پی بردیم که بسته به سن فرد و انواع سرطان ممکن است توضیحات متفاوتی داشته باشد.»

لیری تاکید کرد: «به طور کلی، مطالعه ما نشان داد که افزایش خطر ابتلاء به سرطان بسیار اندک است.»

این مطالعه بر روی سوابق یک دهه از پایگاه داده مراقبت‌های بهداشتی ملی فرانسه متمرکز بود. گروه تحقیق میزان تشخیص سرطان را در حدود ۱۴۱۰۰۰ فرد مبتلا به ام اس و تقریباً ۵۶۳۰۰۰ فرد بدون این بیماری عصبی پیشرونده مقایسه کرد.

همه افراد حداقل سه سال قبل از مطالعه بدون سرطان بودند و سپس به طور متوسط به مدت هشت سال پیگیری شدند. حدود ۴۰۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان در مطالعه در این مدت به سرطان مبتلا شدند.

این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلاء به هر نوع سرطان در افراد مبتلا به ام اس در مقایسه با افرادی که ام اس ندارند، ۶ درصد بیشتر است. افزایش خطر برای سرطان‌های مثانه (۷۱٪)، تومورهای مغزی (۶۸٪) و سرطان دهانه رحم (۲۴٪) بیشتر بود.

محققان خاطرنشان کردند که این بیماری با ۲۰ درصد کمتر خطر سرطان پروستات، ۱۰ درصد احتمال کمتر سرطان روده بزرگ و ۹ درصد کمتر خطر سرطان سینه مرتبط بود.

لیری توضیح داد: «در حالی که مطالعه ما خطر بالاتری را برای سرطان مغز نشان داد، ممکن است تا حدی به دلیل تشخیص زودهنگام این سرطان در افراد مبتلا به ام اس باشد، زیرا آنها به طور منظم اسکن مغزی انجام می‌دهند که ممکن است سرطان‌ها را زودتر، قبل از اینکه فرد علائمی داشته باشد، تشخیص دهد.»

در مورد دو نوع تومور دیگر، وی گفت: «عفونت مکرر دستگاه ادراری در افراد مبتلا به ام اس و استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است در افزایش خطر ابتلاء به سرطان مثانه و دهانه رحم در آنها نقش داشته باشد.»

از آنجایی که این مطالعه ماهیت مشاهده‌ای داشت، نمی‌تواند ثابت کند که ام اس باعث ایجاد سرطان می‌شود یا به پیشگیری از آن کمک می‌کند، فقط ارتباط‌های خاصی را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha